Surdeigen

En liten fot i bakken med surdeigsoppdatering (ikke interessert i surdeig: hopp glatt over dette innlegget)

Etter en litt kronglete sti fikk jeg for alvor dreisen på surdeigsstarter (surdeigen) og surdeigsbaking de første månedene i 2017. Jeg laget starter etter oppskrift fra Gry Hammer og den har fungert som en kule. All ære til henne hva gjelder surdeig og alt mulig annet, hun er en guru!

http://frajordtilbord.no/2015/01/hvordan-lage-din-egen-surdeigsstarter/

Før dette hadde jeg en surdeigsstarter jeg hadde fått og en surdeigsstarter som jeg maste meg til hos Godt Brød. Ikke et vondt ord om Godt Brød,  men det var et lite styr av å snakke med et dusin ansatte, føle meg tvunget til å kjøpe bakeboken deres og en beskjed om å ringe butikksjefen (det siste gjorde jeg aldri, hehe – beklager det), for å få tak i den surdeigstarteren. Disse to starterne døde dessverre litt for fort og det fristet ikke til gjentagelse å gå på frierferd med et tomt syltetøyglass.

Basert på de to dødsfallene har jeg notert meg det følgende: Bytt alltid glass når du mater surdeigen, mat surdeigen ca. tre ganger i uken og mat den kun med økologisk mel (Saltå Kvarn er min favoritt). Min surdeig trives når den står på benken i et glass, dekket med plastfolie (slik at det får litt luft, men ikke fluer). Om jeg er borte lengre setter jeg den i kjøleskapet.

Jeg baker i snitt et brød i uken, resten av surdeigen bruker jeg til pizza, pai, knekkebrød, foccacia, boller, horn og rundstykker, og det er nok mitt gjeveste tips; bruk surdeig i all bakst. Det smaker deilig. Ryktet på gaten sier at surdeig gjør det lettere å fordøye baksten, noe jeg vil si meg enig i.

 

Og det kuleste? Jeg bruker aldri gjær lengre.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    • I feel ya sister! Men jeg tror det er sånn med surdeig, alle prøver og feiler litt, men når det løsner så er det verdt alt strevet. Masse lykke til!